Vårt håp for Oslo

Se for deg en kirke som:

Bringer Håp og forvandling til Oslo ved å gjøre Jesu kjærlighet og kraft virkelig for alle mennesker gjennom et mangfold av levende fellesskap

Dette gjør vi sammen ved å:

Elsker Gud
Elske mennesker
Gjenoppretter
Utruster
Skaper nytt

Vårt verdimanifest (Det som forener oss):

Tilbedende liv

Se for deg en kirke som omfavner hele livet. Vi ser en kirke som er tørste på Guds nærvær og lengter etter å se Guds rike invadere alle aspekter av våre liv. Våre egne agendaer legges ned for å tilbe Jesus som Konge. En kirke der vi har vårt fundament i undervisningen av evangeliet og vi omfavner teologi uttrykt i hvordan vi lever livet som tilbedelse. Vi søker å være en kirke med et opplyst åndelig trosliv der undervisning av Bibelen og bønnen er vår kilde til tilbedelse og vekst.

Sammen

Se for deg en Kirke som er familie. Se en kirke som bygger bevisste, hengivne og autentiske relasjoner på alle nivåer, der tillit til Gud og kjærlighet til hverandre får vokse. Der vår lengsel er å se at både unge og gamle blir tatt vare på, støttet og utrustet. Vi ser en menighet som ikke er avhengige av veggene på et bygg, men der vi kjenner oss hjemme i trosfellesskap som skapes over hele byen. Vi ser en kirke der gudstjenesten heller er et komma enn et utropstegn – en tid for tjeneste, utrustning og engasjement som inspirerer og gir mot for hverdagen som ligger foran.

Mangfoldig

Se for deg en kirke som utrykker rikdommen i Guds rike. Vi ser en kirke der mennesker fra alle typer bakgrunn, samfunnslag og kulturer føler seg hjemme i vårt oppdrag fra Gud - en kirke som anerkjenner at Den Hellige Ånds kraft er den eneste som fullt ut kan helbrede brutte relasjoner. Vi ser et mangfold av mennesker elske og hedre hverandre - som ikke kunne det uten evangeliet om Jesus Kristus og dets helbredende kraft. En kulturell og sosial mosaikk som ærer og omfavner rikdommen og mangfoldet som kjennetegner oss som Jesu kropp.

Barmhjertig

Se for deg en kirke som løfer og bygger opp de svake. Vi ser en kirke som er kalt til å bry seg om og trøste de som har blitt rammet av urett og lidelse, og å utfordre de som lever komfortable liv til å se at de kan gjøre en forskjell. Vi erkjenner at vi alle er svake og fortapte uten nåde og hjelp fra Gud i Jesus Kristus. Vi ser en kirke som viser Guds hjerte gjennom barmhjertighet til svake, fattige, og marginaliserte, i Oslo og utover Norges grenser.

Livsforvandlende

Se for deg en kirke med menneskeliv som forvandles. En kirke med mennesker som finner tilbake til sin identitet i hva det vil si å være sanne og hele mennesker med Jesus som livets kilde i krafen av hans oppstandelse fra de døde - Den Hellige Ånd.

Nyskapende

Se for deg en kirke som uttrykk på en verden som skapes på nytt. Vi ser en kirke som har som mål å være skapende i vår tilbedelse, skapende i vår formidling, og skapende i vår visjon. Gud er Skaperen, derfor skal vi som hans kirke speile ham for å gi ære tilbake til ham. Vi ser tilbedelse som et mangfold av uttrykk; i kunst, i livskraf, glede og entusiasme. Jesus, vårt håp, har overvunnet døden og er levende. I ham er vi allerede en del av den nye verden som skal komme.

Lærevillig

Se for deg en kirke som følger etter og lærer av Jesus. I Kristus er vi Guds rettmessige barn som er skapt til å vokse opp i ham. Vi ser en kirke hengitt til vekst og utvikling, som heier fram skulte talenter og drømmer fra Gud og som feirer hvert skritt nærmere virkeliggjøring. Vi ser en kirke ære og lære av de som går foran og utruster neste generasjon til å finne en levende tro og gir den videre ut fra sitt eget liv med Jesus som Herre.

Kulturbevisst

Se for deg en kirke med kulturell integritet i møtet med byen vår. Vi ser en kirke som omfavner storbykulturen vi lever i. Vi er her i byen med alt vi er og har, plantet i Guds Rike som kommer midt iblandt oss. Vår identitet i Jesus møter Oslo og skaper en ny kultur i møtet mellom Guds rike og samfunnet vårt. Vi feirer en gjenopprettet kultur som utfordrer det destruktive, og løfer opp det vakre, edle og sanne i kulturen og livet vi lever i byen vår.

Generøs

Se for deg en kirke som setter andre høyere enn seg selv. Vi ser en kirke som har det frigjørende budskapet om Jesus Kristus som sitt DNA, og som feirer i den friheten og nåden som et slikt budskap bringer. Vi ser våre liv og ressurser bli brukt på å bry oss, istandsette og skape nytt. Vi ser en kirke som med hensikt involverer oss aktivt i andres liv, og stadig utfordrer ethvert utrykk av isolasjon og ensomhet i kulturen vår.

Utsendt

Se for deg en kirke som omfavner de uten kirke. Vi ser en dynamisk kirke i bevegelse, som strekker seg ved å engasjere seg i samfunnet vårt. Vi har en lidenskap for evangeliet om Jesus Kristus og oppdraget vårt er å gi ham videre, et menneske av gangen. Vi ser en kirke som kobler velsignelsen i Guds rike med de samfunnsområder der hver enkelt har innflytelse – for å være en kraf til gjenopprettelse og håp. Vi ser frelse som helhetlig - den redder oss fra oss selv og gjør oss til hele mennesker som får være med på oppdraget fra Gud i Oslo og ut fra Oslo.

Aline Tree.png

Dette er vårt Håp for Oslo!

Vår tro

Vår tro er klart uttrykt i den apostoliske og nikenske trosbekjennelsen.

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige,

himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre,

som ble unnfanget ved Den hellige ånd,

født av jomfru Maria,

pint under Pontius Pilatus,

korsfestet, død og begravet,

fór ned til dødsriket,

stod opp fra de døde tredje dag,

fór opp til himmelen, sitter ved Guds,

den allmektige Faders høyre hånd,

skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den hellige ånd,

en hellig, allmenn kirke, (en hellig, katolsk kirke)

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,